Tuesday, August 16, 2011

nuffnang oh nuffnang

musim excited berblogging..... tp rase menyampah kat nuffnang tu... bule?? nape rm1 pon xdapat.... hahahhahaa... nak gelak pon ade..... nuffnang ni pon satu hal... jage la sikit ati saye ni..... pageviews lebey byk dr cik precious tp cik precious da dpt rm1. hahhahahaa!!! malunye saye.... klu bloggers lain bace entry ni confirm gelak sambil guling2.... mane taknye nak dapat sehinggit pon susah... senyum je la sorang-sorang...

**********************************************************************************

saye tak pasti adakah saye ni bule dikategorikan sebagai penghidap insomnia?? tp saye cume susah nak tido malam je... tido selain dr tido malam saye terer.... huhhhhh... ade satu artikel ni kate preggy women adalah salah satu kumpulan manusia yang berisiko tinggi untuk menghidap insomnia. tapi sebelum preggy pon kdg2 saye susah nk tido. tp kdg2 je la.... skang ni mcm selalu plak.... susahnye nk tdo malam... bdn jd letih.... tido siang xsame dgn tido malam.... sedey..... baca artikel ttg insomnia ni, dapat la tau simptom2 insomnia adalah kesukaran tido pada waktu malam.... so saye insomnia la??? =(

walaupon mate da terlalu mengantuk, tp tak boleh nk lena.... pusing kanan, kiri dan kanan semula... dan kiri... kanan... kiri.... sampai da tak terkira bape kali bergolek2.... boss, bule saye keje shift malam?? (mane ade shift mlm, ni bukan kilang). ya Allah... kasihanilah hambaMu ini....

Antara langkah-langkah yang bule diambil bg mengelakkan insomnia:
a) elakkan pengambilan kafein, alkohol atau nikotin sebelum tido. >>> sume ni saye tak amek!

b) jangan tido pada siang hari. >>> abes da klu malam saye tak dapat tido, siang saye takleh tido, bile saye nak tido????

c) makan pada masa yang sama setiap hari, elakkan makan dgn banyak sebelum tido. >>> owh.... yg ni mgkn saye kna buat sesuatu....


d) bersenam sekurang2nya 2 jam sebelum masuk tido. >>> yg ni pon mgkn buleh try. tp nk senam ape ye klu preggy ni??


e) masuk tido pada waktu yang sama setiap hari. >>> kna disiplinkan diri lepas ni!

f) sediakan tempat tido yang selesa. >>> nk beli tilam baru la.....

g) yakinkan diri bahawa kamu akan tido. >>> yang ni da selalu buat da.... siap reka mimpi lagi tu....

h) gunakan tempat tido hanya untuk tido dan seks. >>> mmg pon, saye tak guna tempat tido untuk memasak..


i) lakukan perkara yang menenangkan sebelum tido spt membaca atau mandi. tgk tv atau gune computer bukan satu lgkh bijak. >>> baiklah saye cube jugak.

j) kalau masih tak bule tido dalam tempoh 30 minit, bangun dan pindah ke bilik lain. Lakukan aktiviti yg relaks sehingga mengantuk. >>> bilik lain tu maknenye bilik org lain, mane leh masuk... mate mmg mengantuk cume tak dpt nk lelap je.....

k) jgn byk fikir n jgn risau. >>> tp otak saye mmg susah nk berhenti berfikir.....

l) kalau masih susah nk tido jugak, g jumpe doktor for medications. >>> saye tak nak la bergantung pd ubat-ubatan..... =(


sedeynye susah nak tido ni..... sape nk paham masalah saye ni.... saye tak mnta jd mcm ni.... bile tak dapat tido malam, n pagi kna paksa diri g keje, lg la migrain dibuatnye.... da la saye mmg selalu sakit kepala sejak saye kecik..... saye redha dgn dugaan Allah... mgkn dgn care ni terhapus dosa2 kecil saye.... ampunkan dosa2 hambaMu ni ya Allah......

No comments:

Post a Comment