Sunday, August 14, 2011

resepi mudah masak cili

haaaaa.... meh kite try meh.... senang je ni.... bahan die same je... tp kita bule la pelbagaikan nak amsak ape... nak masak udang ke, sotong ke, ayam ke, daging ke..... lala pon buleh.....

bahan-bahan
halia seinci
kunyit hidup seinci
serai sebatang
bawang merah
bawang putih
cili api
asam keping/perahan air asam jawa
udang/sotong/ikan/ayam/daging/lala

cara memasak:
mudah je... memula blender je sume halia, kunyit, serai, bawang-bawang n cili api tu..... pastu tumis la sampai naik bau.... kemudian masukkan bahan utama tadi, klu arse nak masak lala, masukkan la lala... pastu masukkan la garam n perasa.... pastu bule masukkan asam keping/perahan air asam jawa..... agak2 tgk lala tu da masak bule angkat n hidang... sennag sgt kan???? hehhehehehee.... saye selalu guna resepi ni utk masak lala, saye suke bg die pedas sikit.... uuurrrrmmmmm sedapnye........ try la....

nanti bila-bila kita share resepi lain plak ye... ni perut pon da rase lapar... nk g masak le...

4 comments:

  1. bukan ko pun mintak cik precious yg masak ke..keh3..

    ReplyDelete
  2. Bila dah kekenyangan smua tak jd..siapa yg buat dan siapa yg kena buat..hehe

    ReplyDelete
  3. hehehee... saye yg masak, tp mira yg sediakan bahan-bahan n tulun masak nasi... pastu baru makan same2 sampai mira nk pengsan kekenyangan.... =)

    ReplyDelete
  4. aah mmg nak pengsan tak bgun2 mkn mlm td. masakan wawa yg sedap tp sbb sy da full sgt rasa na meletop je...huhu nk ckp da tak biase mkn byk sebenarnye maklum lah diet...kih kih kih

    ReplyDelete